Studiereis: Sint Maarten

Fleur Broere (Manager Sales Team) ging op een bijzondere studiereis. Lees haar uitgebreide verslag!

De uitnodiging

Op uitnodiging van KLM was ik de uitverkorene namens cruisewinkel om een bezoek te mogen brengen aan Sint Maarten. Dit eiland heeft meer toeristen nodig en in samenwerking met Port of St. Maarten en Princess Juliana International Airport is deze FAM trip bedacht. Een erg leuke bijkomstigheid van deze trip was dat wij nader kennis zouden gaan maken met het Sint Maarten Carnival. Eind april houdt dit feest 3 weken lang de gemoederen bezig. Verder dan dat het eiland half Frans/half Nederlands is, het parelwitte stranden bezit en het de belangrijkste cruisehaven van het Caribisch gebied is ging mijn kennis niet en dus kon ik niet wachten deze kans met beide handen aan te pakken!

Dag 1

Samen met nog 8 andere reisagenten, een blogger en een vertegenwoordigster van KLM vertrok ik op 25 april vanaf Schiphol voor een 9 uur durende vlucht naar dit Caribische eiland. De KLM vlucht was uiterst comfortabel, na wat van de nieuwste films te hebben gezien en lekker te hebben gegeten werd de daling alweer ingezet. Het onthaal op Sint Maarten was groots, ons verblijf was enkele weken van te voren al in de ‘ Daily Herald’  van Sint Maarten aangekondigd waardoor vele mensen werkzaam in het toerisme stonden te popelen ons te ontmoeten.

Eenmaal aangekomen in hotel The Westin Sint Maarten Resort & Spa keek ik mijn ogen uit. Wat een ruim opgezet, luxe en comfortabel hotel! Bij het inchecken kreeg ik de fijne mededeling te zijn geüpgraded naar een kamer met ‘ oceaanfront’ zicht, mijn week kon nu al niet meer stuk! De kamer was groot en het uitzicht was fantastisch. Na een snelle douche was het tijd om naar het Festival Village te gaan.

Carnaval op Sint Maarten is in bijna geen enkele mogelijkheid te vergelijken met het carnaval wat in Nederland wordt gevierd. Het is een 3-weeks feest, waarbij er elke dag andere activiteiten worden georganiseerd. Zo is er een Festival Village gemaakt, dit is eigenlijk een groot festivalterrein omringd door eetkraampjes en stalletjes, waar je de lekkerste Caribische lekkernijen kunt krijgen. Vooral de barbecue staat hier veel aan; spareribs, chickenwings en Jonny cakes, je kunt het er allemaal krijgen. Daarnaast zijn er cocktails, biertjes en andere dranken in overvloed te krijgen. In het midden van het terrein bevindt zich een groot podium waar elke avond iets anders wordt georganiseerd. Zo is er bijvoorbeeld een DJ contest, een reggae concert, een salsa avond en een ‘Night of the Hitmakers’. Op deze avond komen de grootste Caribische muzikanten optreden en is het publiek uitzinnig, die Caribische muziek is natuurlijk ook heerlijk!

Dag 2

Dag 2 stond in het teken van een eilandtour. Met een privebusje zijn wij de gehele noordkant van het eiland overgereden. Wat een prachtige stranden kun je hier vinden! We begonnen bij Dawn Beach waar ons hotel gesitueerd is, via Orient Bay, Pinel Island, de Franse luchthaven en hoofdstad Margot, Friars Bay kwamen wij aan in Grand Case waar we van een heerlijke lunch hebben genoten. Het verschil tussen de Franse en de Nederlandse kant van het eiland is goed te merken, de Franse kant heeft voornamelijk kleinschalige accommodaties en op de Nederlandse kant is het toerisme toch wat meer ontwikkeld. De een doet absoluut niet onder voor de ander, wat een leuke plek!

Dag 3

Dag 3 was eigenlijk voor iedereen uit onze groep een raadsel. Deze dag zou namelijk de J’ Ouvert Jump Up plaatsvinden. Dit blijkt in het gehele Caribische gebied een welbekende festiviteit te zijn. Alle plaatselijke bewoners die wij hierover spraken waren redelijk verbaasd dat wij hieraan mee gingen doen en konden niet wachten om onze ervaringen achteraf te horen. Deze dag bleek later voor mij het hoogtepunt van de reis! J’ Ouvert betekent ‘ opening van de dag’  en dat is ook hetgeen wat er hier gevierd wordt. Om 3 uur ‘s ochtends werden wij opgehaald en toen kon het feest eigenlijk al direct beginnen. Het is heel simpel, langs de kant van de weg in Philipsburg gaan staan en wachten tot de parade met trucks langs komt, waar keiharde muziek uitschalt. De wagen met de muziek die jij het leukste vindt, daar ga je achter dansen zodat er een parade ontstaat en dit gaat door totdat de zon opkomt. Mensen lopen rond met waterpistolen en tijdens de parade wordt er met verf gegooid, met aardbei- en chocoladesaus gespoten en glitterpoeder gestrooid. Niemand van onze groep is hier dan ook ongeschonden uitgekomen! Na een middagje relaxen was het ‘s avonds weer tijd voor de Festival Village, waar wij onder het genot van een BBQ diner van de DJ contest hebben genoten.

Dag 4

Dag 4 kregen wij de unieke kans om het eiland St. Eustatius te ontdekken, plaatselijk ook wel ‘ Statia’  genoemd. Na een rondleiding op Princess Juliana International Airport checkten wij in voor onze 18-minuten durende vlucht. De vlucht werd uitgevoerd door Winair en in een vliegtuigje met plaats voor maximaal 20 passagiers heb ik toch wel wat (achteraf onnodige) angsten uitgestaan. Eenmaal aangekomen op Statia was ik dit alweer vergeten, wederom een hartverwarmend onthaal! Dit eiland is uitermate geschikt voor duikers, wandelaars en natuurliefhebbers. Daarnaast heeft het eiland een fascinerende geschiedenis en is het daardoor een waar openlucht museum geworden. Verschillende accommodaties en duikscholen zijn deze dag bezocht. Na een schattige voorstelling van een meisjes dansgroep zijn wij weer teruggevlogen naar Sint Maarten om ons – u raadt het al- wederom op te maken voor een avond in het Festival Village.

Dag 5

Dag 5 stond in het teken van de Port of Sint Maarten, voor mij natuurlijk uitermate interessant! Sint Maarten is de belangrijkste cruisehaven uit de Caribbean en wij verkopen dan ook vele cruises die deze bestemming aandoen. De haven heeft twee grote pieren waar in totaal negen schepen kunnen aanleggen. In het hoogseizoen in december of januari komt het zelfs voor dat beide pieren volledig bezet zijn en er dan ook nog schepen voor anker in de baai liggen. De grootste schepen ter wereld komen hier en daarom is dit een belangrijke inkomstenbron voor het toerisme. De cruisehaven is zeer modern ontwikkeld en van alle gemakken voorzien. Er zijn verscheidene bars, restaurants, souvenirwinkels en tax-free winkeltjes. Daarnaast is het erg leuk om vanaf de cruisehaven de watertaxi te pakken, deze zet u af op het strand van Great Bay waar u heerlijk op een strandbedje van het uitzicht op uw cruiseschip kunt genieten!

Na de cruisehaven te hebben bezocht stond Maho Beach op het programma. Ik denk dat iedereen wel filmpjes of foto’s van dit wereldberoemde strand kent. Dit strand is namelijk pal achter de landingsbaan van het vliegveld gesitueerd. Wanneer de vliegtuigen landen komen ze dermate laag overvliegen op het strand waardoor je het gevoel hebt het toestel bijna aan te kunnen raken. Wat een ervaring en wat een kabaal! Als de vliegtuigen opstijgen doen zij dit de andere kant op, waardoor je op het strand precies achter het toestel staat. Zodra de motoren gaan gieren word je gezandstraald en vliegt alles in het rond. De echte waaghalzen gaan aan het hek hangen en worden zelf ook bijna weggeblazen. Deze avond stond het Reggae concert op het programma. Ya man!

Bekijk alle Sint Maarten cruises op cruisewinkel.nl of cruisewinkel.be

Dag 6

Saba is calling! Op dag 6 stond een bezoek aan Saba op de planning. Dit eiland is de kleinste speciale gemeente van het Nederlands Koninkrijk. Wederom vlogen wij met Winair in nu 13 minuten naar dit eiland. De bijnaam van dit eiland is ‘ Unspoiled Queen’  en niets is minder waar. Vanwege het unieke beschermde ecosysteem is dit eiland een prachtig natuurparadijs. Daar het een vulkanisch eiland betreft is het erg hoog en moet je diep duiken om de onderwaterwereld te verkennen, dit schijnt een van de mooiste duikplekken ter wereld te zijn! Een leuk weetje, de berg ‘ Mount Scenery’  is de hoogste berg van het Nederlands Koninkrijk.

Ook hier hebben we de hoofdaccommodaties bezocht welke er allemaal erg verzorgd uitzagen. De mensen zijn ook ontzettend aardig en trots op hun eiland (en terecht!).

Dag 7

Carnaval wordt afgesloten met de Grand Carnival Parade. Wij kregen de kans om deze vanaf een toplocatie te bekijken, namelijk het Holland Beach House Hotel. Tijdens deze parade gaan mannen en vrouwen de straat op om in een 4-uur durende optocht onder de brandende zon te dansen. De meest kleurrijke creaties komen voorbij; glitters en veren all-over! Erg leuk om te zien dat dit zo leeft onder de mensen, je zult er ook niemand uitgeput bij zien lopen. Met een drankje in de hand en genietend van de heerlijke temperatuur en de Caribische muziek was dit een geweldige middag.

Dag 8

Aan alles komt een eind, op dag 8 moest ik (helaas) weer naar huis. Na nog even 2 uur op het strand van de Caribische zon te hebben genoten was het tijd om de spullen te pakken en naar het vliegveld te vertrekken. Eerst zijn we nog even snel naar Maho Beach gereden om ons vliegtuig te zien aankomen. Nu eenmaal thuis ben ik er nog vol van; wat een week en wat een eiland! Dit eiland leent zich uitstekend om een fijne verlenging voor- of na de cruise te doen. Rederijen als Starclippers en Seabourn hebben dit fantastische eiland al ontdekt om vaarroutes vanaf te plannen en ik hoop dat er nog vele volgen. Sint Maarten is overigens ook vanaf Miami prima te bereiken, wellicht een leuk idee om een keer niet in Florida te verlengen! Mocht u tips of advies over Sint Maarten nodig hebben, ik ben u graag van dienst!