Een reis waarin geschiedenisboeken tot leven komen. Dat is de cruise met de ms Rotterdam. Het luxueuze schip neemt u mee van Singapore naar Rotterdam en legt aan op plaatsen waar onder meer de Verenigde Oost- Indische Compagnie (VOC) ooit handel dreef. Cruise Magazine belicht het eerste deel, tot en met Muscat, en treedt in het kielzog van de vermaarde handelsreizigers.
De reis begint in Singapore, het kleinste land van Zuidoost-Azië. Met een oppervlakte van 683 vierkante kilometer is het net wat groter dan de Noordoostpolder. Singapore, een eilandengroep, heeft een steeds grotere aantrekkingskracht. Voornamelijk de drukke bebouwing en wolkenkrabbers bepalen het aangezicht. Wie in Singapore loopt zal constateren dat de economie hier op volle toeren draait. Er wordt her en der land opgespoten om mensen te huisvesten en nieuwe bedrijventerrein te openen.
Indonesische rijkdom
Economische drijfveren brachten onder anderen Nederlandse handelsreizigers eeuwen geleden al naar Azië. Tijdens deze cruisetocht ontdekt u dat meermaals. Twee dagen na de inscheping komt u aan in de haven Tanjung Priok, in het noorden van Jakarta. Daags daarna volgt Semarang, een stad aan de noordkust van het Indonesische Java. Dit was de belangrijkste haven tijdens de Nederlandse koloniale periode. Soenan Amanghurat II droeg in 1678 de controle over Semarang over aan de VOC als onderdeel van een afbetaling de VOC van een lening. Een paar jaar later richtten de Nederlandse bewindvoerders de staat Semarang op en begin achttiende eeuw werd het officieel een VOC-stad. De VOC en later de overheid ontwikkelden tabaksplantages en zorgden voor een goede infrastructuur. Zo ontwikkelde Semarang zich als koloniaal handelscentrum. Er is nu nog een museum dat de historie van het spoor laat zien. Bezienswaardigheden als het spoormuseum zijn er volop. Hier, maar ook de volgende dag in Lombok. Uw cruiseschip meert na een nachtvaart ’s ochtends aan in de haven van Lembar. Van daaruit kunt u op eigen houtje Lombok verkennen, eventueel samen met een chauffeur en gids. Al toerende ziet u hier fraaie plantages
en rijstvelden en proeft u van de lokale cultuur. Gezinnen die op een scooter voorbij scheuren, trucks met scholiertjes en brommers met vee achterop zijn geen uitzondering.
Via Komodo en Ujung Padang belandt u in Surabaya, de laatste haven in Indonesië tijdens deze trip. En net zoals in tal van Indonesische plaatsen is er een Nederlandse link. Halverwege de achttiende eeuw kreeg de VOC invloed in Surabaya, van groot belang voor Nederlands- Indië vanwege de haven en handel. Veel bezienswaardigheden uit de koloniale tijd zijn er niet, want na de onafhankelijkheid van Indonesië werd vrijwel alles van het voormalige moederland weggepoetst.
Gezellige sfeer
Na een zeedag komt u voor even weer teug in Singapore, onze opstapplaats. Daarna vaart uw cruiseschip via Port Klang door naar Penang (beide Maleisië). Toeristen komen vooral naar dit eiland voor de gezellige sfeer en de gastronomie. Er zijn goede foodcourts en luxe restaurants waar u tegen schappelijke prijzen kunt dineren. Een populair etablissement is That Little Wine Bar in de hoofdstad Georgetown. Op het eiland kiest u voornamelijk uit Maleisische, Chinese en Indiase keukens die ieder hun specialiteiten serveren. Penang, ook wel het Eiland van de Oriënt genoemd, is een drukke stad. Er is altijd verkeer en net als in Surabaya vindt u er veel fietstaxi’s die u tegen een lage vergoeding kunt gebruiken. Het is tevens prima mogelijk zelf rond te slenteren en in Georgetown rijdt een gratis bus langs de hoogtepunten. Er zijn veel bezienswaardigheden, niet zelden met een Chinese invloed: tempels, pagodes en clanhouses. De stad wordt gedomineerd door de hoge toren Komtar. Penang staat natuurlijk ook bekend om de pasar malam, de avondmarkt.
Schatten van Delfts Blauw
Na het uitstapje naar Maleisië is het ook in Phuket een gezellige drukte. Het grootste eiland van Thailand, met een brug verbonden aan het vasteland, laat zich echter niet vergelijken met Georgetown. Phuket heeft fraaie kustlijnen, variërend van stranden met zacht, wit poederzand en een kalme zee tot aan rotsachtige kusten met een ruige golfslag. Als u een strandliefhebber bent, dan is Mai Khao Beach wellicht een aanrader. Op dit strand, door pijnbomen geflankeerd, leggen zeeschildpadden van november tot februari hun eieren. De flora en fauna valt hier rijk te noemen. De waterval Ton Sai en het wildpark Khao Phra Thaeo zijn publiekstrekkers. In het park leven verschillende zoogdieren, zoals beren, gibbons en stekelvarkens. Het eiland ontsluit de rijkdom steeds meer voor buitenlanders. Toch wisten in het verleden veel Europeanen, waaronder Nederlanders, Phuket te vinden. Het eiland wordt veel genoemd in scheepslogboeken. Phuket heeft zijn positie versterkt door de uitvoer van onder andere tin en rubber.
In tegenstelling tot veel andere bestemmingen zijn er in Sri Lanka nog wél volop herinneringen aan de Nederlandse tijd te vinden. Sri Lanka lag op de route naar Indië en binnen de kortste keren ontstond er een VOC-handelspost. Als u met uw cruiseschip aanmeert in Colombo, kunt u een bezoek brengen aan de Wolvendaalsche kerk. In de toegangspoort ziet u nog het VOC-logo. Daarnaast treft u er het Dutch Period Museum en de tempel Gangaramaya met schatten van oer-Hollands Delfts Blauw.
Eenmaal in de haven van Marmagao (India) is het eenvoudig om langs te gaan in Goa, ooit een sterk handelscentrum voor specerijen. Onder leiding van Albuquerque maakten de Portugezen Goa tot een kolonie. Aan het begin van de zeventiende eeuw trok de rijkdom andere landen aan die hun gebieden in Azië probeerden uit te breiden, zo ook Nederland. De bemanning van zeven Hollandse schepen bereikte zonder problemen het land, maar een bezetting mislukte herhaaldelijk.
Ook zonder de Nederlandse invloeden vindt u in Goa genoeg interessante plekken. Eén daarvan is Se, een kathedraal in Toscaanse stijl. Er staat nog slechts één toren overeind; de andere ging in de achttiende eeuw omver na blikseminslag. In een kapel staat het Kruis der Wonderen waarvan wordt gezegd dat het almaar groter wordt en over geneeskrachtige eigenschappen beschikt. Ook Mumbai, alweer zo’n plaats met een groots handelsverleden, heeft religieuze plaatsen. Voor de kust ligt Elephanta Island met hindoetempels, uitgehouwen in de rotsen. Alle tempels zijn gewijd aan de god Shiva. Bekender is Mumbai om de Poort van India, een triomfboog die in 1911 aan zee werd gebouwd ter ere van het bezoek van de Britse koning en koningin. In de jaren daarna hebben kunstenaars de boog verder verfijnd.
Na twee zeedagen bereikt u Muscat, de hoofdstad van het sultanaat Oman. Dankzij haar ligging aan de Golf van Oman speelt de stad vandaag de dag een belangrijke rol in het handelsverkeer. Vanaf het typisch Arabische Muscat gaat de reis door naar Egypte en diverse Europese steden. Het karakter van de cruise verandert weliswaar, maar is daarmee niet minder mooi. Immers, uitzicht op de Vesuvius en het nachtleven van Lissabon spreken ook tot de verbeelding.
[row]
[column lg=”6″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]
[btn_link url=”https://www.cruisewinkel.nl/cruise/vaargebied/azie” size=”medium” cls=”danger”]Cruisaanbod Azië (cruisewinkel.nl)[/btn_link]
[/column]
[column lg=”6″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]
[btn_link url=”https://www.cruisewinkel.be/cruise/vaargebied/azie” size=”medium” cls=”danger”]Cruisaanbod Azië (cruisewinkel.be)[/btn_link]
[/column]
[/row]