Amazone cruise – cruisewinkel klanten vertellen!

In de tijd bij KLM lag de wereld aan hun voeten. En als voormalig zeilers deinzen Aad Groenendijk (76) en Loes Hijdra (72) niet terug voor wat water. Nu ze beiden gepensioneerd zijn en de wereld nog steeds willen ontdekken, kiezen de Hoofddorpers ervoor om regelmatig te cruisen. Na bestemmingen als Groenland, Antarctica en de Noorse fjorden volgde eind vorig jaar het Amazonegebied.

,,We wilden graag nog een keer via Hawaï naar Frans-Polynesië. Daar hebben we goede verhalen over gehoord. Toen we ons erin verdiepten, vernamen we dat deze cruise uit meer zeedagen bestaat. De cruise over de Amazone heeft ook veel zeedagen, maar kent relatief meer tussenstops. Om het een keer te proberen hebben we hiervoor gekozen. Dat is ons enorm goed bevallen, want op de Prinsendam van Holland America Line heb je alle rust.

Je pakt een boek, zoekt een rustige plek en kunt geheel je eigen gang gaan”, zegt Loes. Wie denkt dat het Aad en Loes was te doen om de rust, die heeft het mis. De cruise gebruikten zij juist om het Amazonegebied te verkennen. Het avontuur begon in Fort Lauderdale, ook wel het Venetië van Florida genoemd.  Daar stapten zij op het schip. Eén van de eerste bestemmingen die indruk maakten was Frans-Guyana, met voor de kust de Duivelseilanden. Op Îles du Salut, één van de drie eilanden, werden onder het regime van Napoleon III ooit politieke gevangenen vastgezet. ,,Het bezoek aan Frans-Guyana deed me   denken aan de film Le Papillon, met Steve McQueen in de hoofdrol”, zegt Loes. ,,In Frans-Guyana hebben we veel van het gevangenisverleden gezien. De plek waar wij zaten was een natuurgebied, rijk aan bossen. We troffen er ruïnes van gevangenissen, met  bewakers die het hele jaar daar zijn. Het is vooral een plaats om even lekker te zwerven. Het is kleinschalig – je  vindt er een restaurant en hotel met een paar kamers – en de natuur is er erg mooi. We zagen apen en die trokken zich niets van de toeristen aan.”

aap

Na de tussenstop lonkte de Amazone. Er zat nog weliswaar een zeedag tussen, maar aan alles merkten Aad en Loes dat het regenwoud snel dichtbij kwam. ,,Het water werd bruinkleurig. Tijdens het varen kregen we het verzoek zuinig om te gaan met water.” Dicht bij de monding van de  Amazone legde het schip aan in Macapá, de hoofdstad van de staat Amapá in het noorden van Brazilië. Deze stad viel Aad en Loes op, omdat die precies op de evenaar ligt. Macapá heeft een voetbalstadion dat in het noordelijk en zuidelijk halfrond ligt en daarnaast is er het monument van de evenaar te vinden, het zogeheten Marco Zero.

De tweede tussenstop, in Santarém, gaf hen het gevoel echt in het woeste regenwoud te zitten. Eén van de highlights die snel volgde was Manaus, een stad van twee miljoen inwoners. Halverwege de jaren zeventig was Manaus niet meer dan een tentenkamp van waaruit jacht werd gemaakt op indianen voor de slavenhandel. Maar tegen het einde van de negentiende eeuw versterkte de positie van de stad. Loes: ,,Dat kwam door de rubberhandel. Dankzij baronnen groeide de stad in rijkdom, maar dat was maar van korte duur, want door het instorten van de rubberprijs verarmde de stad. Je ziet vandaag de dag nog heel grote contrasten.” Ze wijst op de aanwezigheid van het neoclassicistische Teatro Amazonas. Dat operagebouw, met peperduur Venetiaans glas, staat symbool voor de welvaart in de rubbertijd. ,,Het gebouw is pompeus, duur. Maar als je met een taxi een ritje maakt zie je ook de and ere kant. We reden van een luxe hotel, waar het decadente leven hoogtij viert, naar een museum over de indianencultuur. Dat was typerend genoeg gevestigd in een galerijflatje. Het kwam wat amateuristisch over, maar daardoor was het echt. Het toont hoe de mensen in Manaus zichzelf zien.”

Aad en Loes vergaapten zich aan de veelzijdigheid van de stad, waar het katholieke geloof diep is geworteld. Ze zagen hoe een heilige processie aan hen voorbijtrok. Manaus was het keerpunt van de cruise. Via onder meer Alter do Chão, een kleine vissersplaats, werd koers gezet richting het Caribisch gebied. Alter do Chão heeft een rijke natuur. Wie luipaarden of piranha’s wil spotten, kan dat hier doen. ,,Toen we aankwamen verwelkomende het hele dorp ons. Kinderen hadden blijkbaar instructies gehad, want ze stonden netjes in twee rijen opgesteld. Ze probeerden onze aandacht te trekken. We zijn met twee meisjes meegegaan die ons rondleidden door het vissersdorp. Uit goed fatsoen hebben we hen wat geld gegeven. Toen we een meisje even later weer zagen kocht ze daarvan kaasbolletjes. Voordat ze zelf wat nam trakteerde ze ons.”

car1Via onder andere het relaxte Barbados reisde het stel terug naar Fort Lauderdale. Onderweg zagen Aad en Loes nog kans te snorkelen en te zwemmen bij het beruchte Princess Margaret Beach in Saint Vincent. ,,We zijn ook nog op Curaçao en Aruba geweest, maar die eilanden kenden we al van eerdere vakanties. Net zoals eigenlijk het hele Caribisch gebied. Het was ons vooral te doen om de Amazone”, zegt Aad.

Voor de Hoofddorpers is er geen betere en fijnere manier om een bestemming te verkennen dan per cruiseschip. Daarvan zijn zij inmiddels overtuigd geraakt. ,,We hebben door de jaren heen heel veel bus- en vliegreizen gemaakt. Nu zijn we gepensioneerd, hebben we behoorlijk wat tijd en willen we vooral gemak”, legt Aad uit. ,,Bij een cruise krijg je een hut en het enige wat je hoeft te doen is je koffer uitpakken. Het sjouwen is voorbij. Het schip is je hotel dat continu meereist naar de mooiste plekken.”


Wilt u zelf deze bijzondere Amazone cruise eens meemaken? Op 20 november 2014 vertrekt het ms Prinsendam wederom vanaf Fort Lauderdale voor een 29 daagse cruise naar onder andere Frans-Guyana, Manaus, Barbados, Curaçao en Aruba. Alle informatie vindt u hier – .


Balkonhut ms Prinsendam

Scheepsspecificaties
• Schip: ms Prinsendam****
• Rederij: Holland America Line
• Lengte: 205 meter
• Breedte: 28 meter
• Bouwjaar: 1988
• Heringericht: 2002
• Aantal passagiersdekken: 9
• Aantal hutten: 395
• Aantal passagiers: 840
• Bemanningsleden: 443
• Voertaal: Engels
• Menukaarten en dagprogramma’s zijn in het Nederlands

U kunt dit artikel ook teruglezen in het Cruise Magazine van april 2014. Klik hier om het magazine online te bekijken of te downloaden als PDF.